Що таке булінг?

Однією з найбільш актуальних проблем насьогодні є цькування (булінг) серед дітей. Прийняття 18 грудня  2018 року Верховною Радою України Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (законопроект № 8584) несе за собою ряд змін у вирішенні вищеназваної проблеми. Так, нарешті законодавчо визначено поняття булінг, внесено зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення України та ряду Законів України. 

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві. У тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу (педагогічні працівники, молодший обслуговуючий персонал та батьки), внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

– систематичність (повторюваність) діяння;

– наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

– дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

План заходів щодо запобігання та протидії булінгу.

№з/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін

виконання

Відповідальний

1.

Спостереження  за психічним станом та поведінкою дітей у різні моменти перебування у закладі.

Діти

Упродовж року

Вихователь-методист, вихователі груп

2.

Спостереження за міжособистісною поведінкою дітей.

Діти

Упродовж року

Вихователі груп

3.

Практикум для педагогів «Вчимося діяти у конфліктах з батьками».

Педагоги

Вересень,

2019 року

Вихователь-методист

4.

Ділова  гра для педагогів «Стоп булінг».

Педагоги

Жовтень,

2019 року

Вихователь-методист

5.

Заняття за програмою:

«Програма формування ненасильницької поведінки у дітей старшого дошкільного віку».

Старший дошкільний вік

Упродовж року

Вихователі групи «Сонечко»

6.

Батьківський університет  «Протидія булінгу у дитячому середовищі».

Батьки

Листопад,

2019 року

Вихователі груп

7.

Практикум для педагогів «Вчимося діяти у конфліктах з батьками».

Педагоги

Грудень,

2019 року

Вихователь-методист

8.

Круглий стіл «Що таке булінг? Види булінгу та шляхи подолання».

Педагоги

Січень,

2020 року

Вихователь-методист

9.

Консультація для батьків «Що робити в складних життєвих ситуаціях та до кого звертатися за допомогою?».

Батьки

Лютий, 2020 року

Вихователі груп

10.

Консультація «Хто може стати жертвою булінгу?».

Батьки

Березень, 2020 року

Вихователі груп

11.

Круглий стіл «Жорстке поводження з дітьми в ДНЗ».

Педагоги

Квітень, 2020 року

Вихователь-методист

12.

Консультація «Безконфліктне спілкування».

Батьки

Травень, 2020 року

Вихователі груп

 

Зразок

Заяви від батьків дитини (або осіб, що їх замінюють), або педагога,

який став об’єктом булінгу (цькування) з боку іншої особи

 

Голові комісії з розгляду

питань булінгу (цькування)

Завідувачу ДНЗ № 171

Миколаєнко Л.О.

________________________

ПІБ

Домашня адреса__________

________________________

________________________

м.т._____________________

 

 

заява

 

Прошу Вас розглянути ситуацію, що сталася між ______________________ та _______________________ на ознаки виявлення булінгу.

 

 

 

 

Дата__________                                                                                                                               Підпис___________

 

 

 

                                                                              ЗАТВЕРДЖЕНО_____________

                                                                              Завідувач Л.О. Миколаєнко

наказ № 42-р від 19.02.2019 року.

 

ПОЛОЖЕННЯ

ПРО ПОРЯДОК РОЗГЛЯДУ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)

В ДНЗ № 171 «СВІТЛЯЧОК»

 

1. Загальні положення.

1.1. Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

1.2. Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

– систематичність (повторюваність) діяння;

– наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

– дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

2. Повноваження керівника ДНЗ № 171 «Світлячок» та уповноважених ним осіб щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню).

2.1. Керівник ДНЗ № 171 «Світлячок» (далі –ДНЗ):

– здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

– розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

– забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування);

– з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

– розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування;

– скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

– повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

2.2. Вихователь-методист забезпечує:

– реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід, консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;

– прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на веб-сайті ДНЗ розміщення в інформаційних куточках для батьків здобувачів освіти інформацію та нормативно-правові акти з питань щодо протидії булінгу:

- план заходів, спрямований на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

- порядок подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

- порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування);

- правила поведінки здобувача освіти з закладі освіти.

2.3. Педагогічні працівники ДНЗ:

– забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;

– повідомляють керівника ДНЗ про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;

– сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

– виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

3. Діяльність Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування):

3.1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) ДНЗ (далі – Комісія) створюється наказом керівника ДНЗ та скликається для прийняття рішення за результатами розслідування про факти булінгу (цькування).

3.2. У своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про освіту», Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами з питань щодо протидії булінгу (цькуванню).

3.3. До складу Комісії можуть входити керівник закладу, педагогічні працівники, (у тому числі практичний психолог), батьки постраждалого та булера та інші зацікавлені особи.

3.4. Комісія діє відповідно до Порядку подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в ДНЗ, Порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в ДНЗ та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

3.5. Засідання Комісії скликається керівником ДНЗ для розгляду та неупередженого з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) в ДНЗ відповідно до заяв, що надійшли.

3.6. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

3.7. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

3.8. Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей із повідомленням про випадки булінгу (цькування).

4. Порядок подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

4.1. Учасники освітнього процесу подають заяву керівнику закладу освіти про випадки булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

4.2. Керівник закладу освіти розглядає заяву в день її подання та видає рішення про проведення розслідування.

4.3. Повне та неупереджене розслідування щодо випадків булінгу (цькування) із залученням осіб, від яких отримали інформацію.

4.4. Керівник закладу освіти для прийняття рішення за результатами розслідування створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) та скликає засідання для прийняття рішення за результатами розслідування та виконання відповідних заходів реагування.

4.5. Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

5. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінку (цькування)

5.1. У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків Комісії повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та служби у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в ДНЗ.

5.2. Виконується рішення та рекомендації Комісії ДНЗ.

5.3. Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.

5.4. Керівник ДНЗ або уповноважені ним особи відповідно чинного законодавства та в межах повноважень здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в ДНЗ.

6. Права та обов’язки учасників освітнього процесу.

6.1. Здобувачі освіти:

6.1.1. мають право на:

– повагу людської гідності;

– захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;

– отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).

6.1.2. зобов’язані:

– поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

– відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля.

6.2. Працівники, які залучаються до освітнього процесу:

6.2.1. мають право на:

– захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.

6.2.2. зобов’язані:

– повідомляти керівника ДНЗ про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

6.3. Батьки здобувачів освіти:

6.3.1. мають право:

– отримувати інформацію про діяльність ДНЗ, у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;

– подавати керівнику ДНЗ або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

– вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

6.3.2. зобов’язані:

– виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;

– поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;

– дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;

– формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;

– настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;

– сприяти керівнику ДНЗ у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

– виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

7. Прикінцеві положення.

7.1. Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) в ДНЗ (далі – Положення) затверджується рішенням педагогічної ради ДНЗ та затверджується наказом керівника ДНЗ.

7.2. Зміни та доповнення до Положення вносяться за рішенням педагогічної ради ДНЗ та відповідно до наказу керівника ДНЗ.

 

 

ТЕЛЕФОН ДОВІРИ

Відділ служби (управління) у справах дітей по Заводському району Запорізької міської ради - 289-81-06